Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Enligt den senaste Pisaundersökningen från 2022 har svenska 15-åringar fått sämre resultat i både matematik och läsförståelse. Dessa resultat ligger nu på samma nivå som för tio år sedan. Det är särskilt pojkar som presterar sämre än tidigare, medan flickors resultat inom naturvetenskap fortsätter att överträffa pojkars.
Ett möjligt skäl till de generellt dåliga resultaten kan vara pandemins påverkan. Den har medfört störningar i undervisningen och utmaningar för eleverna. En annan faktor kan vara att skolplanen är mer anpassad efter flickors inlärningsstilar och behov än pojkars. Det har väckt frågor om hur man kan minska skillnaderna mellan pojkars och flickors prestationer samt förbättra resultaten generellt.
I ljuset av de försämrade resultaten har Alexander Christiansson från Sverigedemokraterna (SD) ställt en fråga till statsrådet Lotta Edholm från Liberalerna (L). Han undrar vad regeringen avser att göra för att minska skillnaderna mellan pojkars och flickors prestationer, samt för att förbättra resultaten generellt. Christiansson vill att det vidtas åtgärder för att förbättra framtidens skolresultat och säkerställa att svenska elever kan konkurrera internationellt.