Tillbaka till startsidan

Elevers kunskapsutveckling hotas av regelverk

Elevers kunskapsutveckling påverkas av regelverk

Den socialdemokratiska riksdagsledamoten Åsa Eriksson ställer en fråga till finansminister Elisabeth Svantesson från Moderaterna. Frågan handlar om hur regelverket kan påverka elevers kunskapsutveckling.

En specifik frågeställning är att elever med skyddad identitet som placeras från andra kommuner inte ger kommunen ersättning för dessa elever. Detta medför problem för kommuner som har en hög andel elever med skyddad identitet.

Den påverkan som dessa elever har kan även påverka alla elever i kommunen, och sätta andra elever i kläm. Det kan krävas extra anpassningar för elever med skyddad identitet, vilket kan ha konsekvenser för andra elevers utveckling.

Åsa Eriksson undrar om finansministern har för avsikt att agera inom sitt ansvarsområde för att ändra regelverket. Målet är att undvika att elevers kunskapsutveckling påverkas negativt av detta faktum.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.