Tillbaka till startsidan

Elever med NPF behöver stöd i skolan

Elever med NPF kämpar i skolan

S-politikern Linus Sköld har satt fokus på en viktig fråga genom att ställa en interpellation till utbildningsminister Lotta Edholm från Liberalerna. Ämnet som tas upp är skolsituationen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, förkortat NPF.

En stor utmaning för elever med NPF

En rapport från organisationen Rätten till utbildning visar på oroande siffror. Av alla elever i Sverige utgör elever med NPF hela 11 procent. Men det som sticker ut är att hela 34 procent av dessa elever saknar gymnasiebehörighet. Detta är en tydlig indikation på att elever med NPF har svårigheter att klara sig igenom skolan på samma sätt som andra elever.

En vädjan till utbildningsministern

Mot bakgrund av dessa siffror har Linus Sköld riktat en vädjan till utbildningsminister Lotta Edholm. Han betonar vikten av att elever med NPF får samma möjligheter som andra elever att klara skolan. Det är av största vikt att dessa elever inte hamnar efter sina klasskamrater och på så sätt utesluts från framtida möjligheter.

En utmaning som kräver åtgärder

Situationen för elever med NPF är inte enkel, och det krävs konkreta åtgärder för att förbättra deras skolsituation. Det handlar bland annat om att tillhandahålla relevant stöd och anpassningar för att underlätta inlärningen och skapa en inkluderande miljö. Dessutom kan det vara nödvändigt med kompetensutbildning för lärare och personal inom skolan för att kunna bemöta och hjälpa elever med NPF på bästa sätt.

Alla elever förtjänar en chans till framgång

Det är av grundläggande vikt att vi som samhälle inte sviker elever med NPF. Alla elever förtjänar en chans till framgång och att kunna nå sin fulla potential. Genom att satsa på stöd och anpassningar inom skolan kan vi ge dessa elever de verktyg de behöver för att kunna klara av sin utbildning och skapa en bättre framtid för sig själva. Nu återstår det att se vad utbildningsminister Lotta Edholm kommer att göra för att ändra på denna problematiska situation.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.