Tillbaka till startsidan

Nytt rapporteringssystem på Finansinspektionen - viktig information att känna till

Nytt rapporteringssystem införs på Finansinspektionen

Från och med den 31 december 2023 kommer det att bli några förändringar på Finansinspektionen när det gäller rapportering. En del av rapporteringen som tidigare gjordes i systemet Periodisk inrapportering kommer nu istället att flyttas till Finansinspektionens nya rapporteringssystem som heter Fidac.

Vilken rapportering omfattas?

Det nya rapporteringssystemet kommer att användas för att skicka in olika typer av rapporter. Bland annat gäller det kompletterande tillsynsrapporter för försäkringsföretag, penningtvättsrapporter och innehavsrapporter för värdepappers- och specialfonder. Det är viktigt att de berörda företagen lämnar in dessa rapporter korrekt och i rätt tid för att säkerställa en bra tillsyn och reglering av verksamheten.

Vem påverkas av förändringen?

Personer som redan har behörighet för att använda rapporteringssystemet Periodisk inrapportering på Finansinspektionen kommer även fortsättningsvis att ha åtkomst till det nya rapporteringssystemet Fidac. Detta innebär att dessa personer kan logga in och använda Fidac för att lämna in de nödvändiga rapporterna.

Information och vägledning tillgänglig

Om du är en av de personer som berörs av den nya rapporteringen i Fidac finns det instruktioner och vägledningar tillgängliga på Finansinspektionens webbplats. Här kan du hitta all information du behöver för att kunna använda det nya rapporteringssystemet på rätt sätt. Det kan vara bra att ta del av dessa instruktioner för att vara säker på att du gör rätt när det kommer till att rapportera.

Det är viktigt att vara uppmärksam på dessa förändringar och att se till att du som företag eller person som rapporterar till Finansinspektionen är medveten om hur du ska göra i framtiden.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.