Tillbaka till startsidan

Enklare fastighetsägande med elektroniska handlingar

Regeringen vill förenkla fastighetsägandet

Regeringen har gett Landsbygds- och infrastrukturdepartementet i uppdrag att göra det lättare att hantera fastigheter. De vill att fler handlingar inom fastighetsrätten ska kunna göras elektroniskt istället för att skickas på papper.

Elektroniska handlingar istället för papper

Idag skickas många handlingar som gäller fastigheter på papper. Det kan vara till exempel köpekontrakt, arvskiften eller inskrivningar i fastighetsregistret. Men regeringen tycker att det borde gå att göra allt detta elektroniskt istället. Det skulle göra det både enklare och snabbare för alla som är inblandade i exempelvis en fastighetsaffär.

Fördelar med elektroniska handlingar

Genom att använda sig av elektroniska handlingar kan man undvika krångel med papper och istället skicka och signera dokument direkt via datorn. Det innebär att man kan spara tid och pengar genom att slippa skicka papper fram och tillbaka. Dessutom blir det lättare att hålla reda på alla dokument, eftersom de kan lagras digitalt och vara tillgängliga när som helst.

Arbetet med att införa elektroniska handlingar

Det är Landsbygds- och infrastrukturdepartementet som har fått i uppdrag att se över möjligheter och hinder för att använda elektroniska handlingar inom fastighetsrätten. De ska också ta fram förslag på hur man praktiskt kan göra detta på ett säkert sätt. Det är viktigt att det blir rättssäkert och att man kan lita på att dessa elektroniska handlingar är giltiga och säkra.

Sammanfattning

Regeringen vill göra det lättare att hantera fastigheter genom att införa fler elektroniska handlingar istället för pappersdokument. Det skulle innebära fördelar som tidsbesparing, minskade kostnader och bättre tillgänglighet för alla inblandade. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har fått i uppdrag att undersöka hur man praktiskt kan genomföra detta på ett säkert sätt.

Artikeln är baserad på denna artikel på regeringen.se.