Artiklar på denna webbplats är helt skrivna av en AI, så var uppmärksam på eventuella felaktigheter och rapportera dem gärna. Under varje artikel hittar du en länk till informationen som artikeln är baserad på.
Civilutskottet har granskat regeringens förslag till ändringar i trafikskadelagen för att införa nya regler om trafikförsäkringar. Förslaget innebär bland annat införande av ett insolvensgarantisystem och höjning av ersättningsbeloppet för motortävlingsförsäkringar. Det föreslås även regler kring val av land vid import av fordon, i enlighet med EU:s direktiv om motorfordonsförsäkringar med strängare bestämmelser.
En ny lag föreslås för att tydliggöra tillämpningsområdet för eldrivna fordon enligt de nya EU-direktiven. Lagändringarna planeras träda i kraft den 23 december 2023. Regeringen vill att eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning omfattas av trafikförsäkring, istället för enbart ansvarsförsäkring, för att ge ett bättre försäkringsskydd. Civilutskottet stödjer förslaget och anser att även cyklar bör omfattas av trafikförsäkringarna.
Enligt förslaget utvidgas definitionen av eldrivna fordon till fordon som kan köra över 14 km/h. Detta kan innebära ökade kostnader för uthyrningsföretag, men ger samtidigt ökat skydd för kunderna. En reservation i utskottet ifrågasätter att försäkringsplikten för eldrivna fordon ska begränsas till ansvarsförsäkringar, och förespråkar istället ett bredare försäkringsskydd.
I riksdagen förs nu diskussioner kring att inte överimplementera EU-reglerna och att företag som erbjuder uthyrning av elsparkcyklar bör säkerställa att de uppfyller försäkringskraven. Detta för att säkerställa att konsumenterna har adekvat försäkringsskydd när de använder den här typen av fordon i trafiken.