Tillbaka till startsidan

Oro över regeringens planer på att sänka kraven på biobränsleblandning

Marianne Fundahn ifrågasätter regeringens planer på att sänka kraven på biobränsleblandning

Marianne Fundahn, som är en erfaren transportexpert, har uttalat sig om regeringens planer på att sänka kraven på biobränsleblandning. Hon är oroad över att detta kan leda till billigare diesel och göra det mindre lönsamt för åkerierna att investera i ellastbilar. För att minska klimatutsläppen från transportsektorn anser hon att elektrifieringen är nödvändig.

Oro över fortsatta klimatutsläpp från transportsektorn

Det finns en stor oro över att klimatutsläppen från transportsektorn kommer att fortsätta om regeringens planer på sänkning av reduktionsplikten genomförs. Reduktionsplikten innebär att andelen biobränsle i diesel måste vara minst en viss procent, vilket är ett sätt att minska klimatutsläppen. Genom att sänka kraven på biobränsleblandning kan det bli billigare att köra diesel, vilket kan få åkerierna att avstå från att investera i miljövänligare alternativ som ellastbilar.

Frågan till Romina Pourmokhtari om klimatutsläppens minskning

Marianne Fundahn har ställt en direkt fråga till Romina Pourmokhtari, som är ansvarig minister för dessa frågor. Hon undrar vad regeringen kommer att göra om sänkningen av reduktionsplikten inte leder till minskade klimatutsläpp. Frågan är viktig då klimatutsläppen från transportsektorn utgör en stor del av Sveriges totala utsläpp, och det är av stor betydelse att regeringen tar ansvar för att minska dessa utsläpp på ett effektivt sätt.

I väntan på svaret från Romina Pourmokhtari återstår det att se hur regeringen kommer att agera för att minska klimatutsläppen från transportsektorn. Med tanke på Marianne Fundahns oro och den aktuella debatten kring klimatfrågor är detta en fråga som har stor betydelse för både miljön och framtidens transportlösningar.

Artikeln är baserad på denna artikel på riksdagen.se.