Tillbaka till startsidan

Effektivare rapportering med Fidac hos Finansinspektionen

Nytt rapporteringssystem hos Finansinspektionen

Från och med den 31 december 2023 kommer viss rapportering att flyttas till Finansinspektionens nya rapporteringssystem, som heter Fidac. Detta gäller kompletterande tillsynsrapporter för försäkringsföretag, penningtvättsrapporter och innehavsrapporter för värdepappers- och specialfonder.

Inloggning och behörighetshantering via Rapporteringsportalen

För att använda det nya rapporteringssystemet Fidac kommer man behöva logga in via Rapporteringsportalen. Om man redan har behörighet för periodisk rapportering kommer man också att ha tillgång till Fidac.

Instruktioner och hjälpmedel för rapportering i Fidac

Det kommer att finnas instruktionsfilmer och en lathund tillgängliga för att underlätta rapporteringen i Fidac. På så sätt kan användarna få hjälp och stöd när de ska rapportera sin information.

Så rapporterar man i Fidac

Rapporteringen i Fidac kan göras genom antingen manuell inmatning av data i ett webbaserat formulär eller genom att ladda upp en json-fil (för årsrapporter och penningtvättsrapporter) eller en xml-fil (för innehavsrapporter).

Testrapportering kommer att finnas tillgänglig

För att användarna ska kunna bekanta sig med det nya systemet och testa att rapportera kommer det finnas möjlighet till testrapportering från början av december.

Genom att införa det nya rapporteringssystemet Fidac hoppas Finansinspektionen att rapporteringen ska bli smidigare och enklare för användarna.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.