Tillbaka till startsidan

FI granskar Viaconto Sweden och Cashbuddy för att säkerställa konsumenternas skydd vid kreditbeslut

Finansinspektionen (FI) kommer att undersöka hur Viaconto Sweden och Cashbuddy har tagit hänsyn till konsumenternas intressen när de beslutar om krediter. FI ser det som mycket viktigt att skydda konsumenterna från betalningssvårigheter och skuldfällor genom att se till att företagen utvärderar noggrant konsumenternas ekonomiska situation och förmåga att betala tillbaka innan de ger ut krediter. Det här är särskilt viktigt för företag som erbjuder konsumentkrediter till personer som har mindre ekonomiskt utrymme. FI har tagit över ansvaret för att övervaka konsumentkreditföretagen från Konsumentverket vid årsskiftet och har sedan den 1 september 2021 nya allmänna råd om krediter i förhållanden mellan företag och konsumenter.

Bakgrund

Finansinspektionen (FI) är en myndighet som ansvarar för att övervaka och reglera den finansiella sektorn i Sverige. De ser till att bankerna, försäkringsbolagen och andra finansiella företag följer reglerna och skyddar konsumenterna.

När det gäller konsumentkreditföretag, som Viaconto Sweden och Cashbuddy, är FI ansvariga för att se till att företagen behandlar sina kunder rättvist och tar hänsyn till deras ekonomiska situation innan de ger ut krediter. Detta är särskilt viktigt eftersom dessa företag riktar sig till personer som kanske inte har så mycket ekonomiskt utrymme.

Målet med tillsynen

Syftet med FI:s tillsyn är att skydda konsumenterna från betalningssvårigheter och skuldfällor. Genom att noga granska hur Viaconto Sweden och Cashbuddy bedömer konsumenternas ekonomiska situation och återbetalningsförmåga kan FI se om företagen tar tillräcklig hänsyn till kundernas intressen och agerar ansvarsfullt.

Nya råd om krediter

FI har nyligen infört nya allmänna råd om krediter i förhållanden mellan företag och konsumenter. Dessa råd ger vägledning om hur företagen bör bedöma konsumenternas ekonomiska situation och återbetalningsförmåga innan de ger ut krediter.

FI har betonat att det är extra viktigt att företag som riktar sig till personer med mindre marginaler i sin privatekonomi tar extra stor hänsyn till konsumenternas situation. Genom att ha strikta kreditprövningsprocesser och vara försiktiga med att bevilja krediter till dessa kunder kan företagen bidra till att undvika att kunderna hamnar i skuldfällor.

Övergången från Konsumentverket

FI tog över ansvaret för att övervaka konsumentkreditföretag från Konsumentverket vid årsskiftet. Genom att få ansvaret för tillsynen av dessa företag kan FI se till att det finns enhetliga regler och riktlinjer för hur företagen ska agera gentemot konsumenterna.

FI kommer att granska hur Viaconto Sweden och Cashbuddy har följt de nya reglerna och råden och om de har tagit tillräcklig hänsyn till konsumenternas intressen i sin kreditprövning. Om företagen inte följer reglerna kan FI vidta åtgärder för att se till att de ändrar sitt beteende.

Granskningen är en del av FI:s övergripande uppdrag att skydda konsumenterna och se till att finansiella företag agerar på ett ansvarsfullt sätt.

Artikeln är baserad på denna artikel på fi.se.